דבר המערכת

גדולתה של ישראל

גיליון52#2 "לפני מספר שעות הלכתי להיפרד ממורי, רבי וידיד נפשי, מרן עובדיה יוסף. זו היתה שעה קשה. גרוני נחנק מדמעות, לחצתי את ידו שעוד היתה חמה ונשקתי על מצחו, שנראה לי גדול כתמיד. כשלחצתי את ידו חשתי שאני לוחץ את ידה של ההיסטוריה וכשנשקתי לראשו חשתי שאני מנשק לגדולתה של ישראל. אנחנו עם קטן, המעט בעמים, והקדוש ברוך הוא שיגר לנו ענקי רוח ופיצה אותנו באיכות ענקית על המזער של החומר. מייד לאחר חורבן בית שני קמו שני ענקי רוח, רבן יוחנן בן זכאי ורבי יהודה הנשיא. אני מזכיר את זה מכיוון שהם הגיעו למסקנה שכדי לקיים את העם היהודי צריך ללמוד, 'והגית בו יומם ולילה'. בעיני, הרב  עובדיה יוסף סימל את זה ועשה את זה. הוא פשוט היה אדם גדול. גדולה אינה נמדדת, היא מורגשת כרוח הנושבת, החודרת לפינות עלומות ומפיצה אור גדול במקומות בלתי צפויים. גם כאשר לא חסך את שבטו הוא אהב את בנו. היה תמיד סניגור לכל אדם וקטיגור לכל עוולה. מעולם לא היה אדיש, מעולם לא ביטל את זמנו והשקיע בעיון ובלימוד תורה ובהתאמת התורה למצבים החדשים. משהכרתי אותו חשתי שהוא אדם גדול עם זיכרון בלתי ייאמן וחוכמה לדעת עוד ולחלוק עם האחרים. תרומתו היתה בגדולתו ובאהבתו לארץ. בהתחשב עם בעיותיה פתר בעיות שאף אחד אחר לא יכול היה לפותרן, תוך כדי שימוש ברוח, שיש בה עומק של תום וגובה של נשגבות. מורי ורבי, שכב בשלום ותישן בשלום עד בוא מנחם משמיע שלום. זכותך תגן עלינו ועל כל ישראל ותהא מליץ יושר לבני משפחתך, לבני ישראל כולם ולצאצאים שיבואו בעקבותיהם".

שמעון פרס | נשיא המדינה

 

temp1

 

מרדכי זאב ולדימיר חבקין 1860 אודסה – 1930 לוזאן / ביולוג ואימונולוג יהודי, עשה רבות ותרם תרומה משמעותית למדע בפיתוח חיסון נגד כולירה ודבר. חבקין גילה לראשונה חיסון נגד מחלת הכולירה ביולי 1892 , ותוך סיכון עצמי ערך את הניסוי הראשון על גופו. מסקנותיו התקבלו בספק גדול בקהילה המדעית. למרות ההתנגדות שחווה, נשלח חבקין להודו על ידי הממשלה הבריטית, ותוך שנתיים בתור בקטריולוג ראשי הצליח לחסן 42,000 איש. מקרי המוות בין אנשים שחוסנו ירדו בעשרות אחוזים. ב 1896- החלה להשתולל בבומביי מגפת הדבר. חבקין הגיע לשם לאחר שבדק את החיסון על עצמו והצליח שוב לחסן אלפי אנשים, שמקרי המוות ביניהם ירדו לאפס. כך יצא שמו בעולם כמומחה לחיסונים נגד מגפות. את שנותיו האחרונות בילה בפריז, שם חזר בתשובה. היה בין התומכים ברעיון הציוני, אך טען שהיישוב יוכל לתפקד רק בתנאי שהחוקים שלו יתבססו על תורת ישראל. את הונו הרב, הקדיש לקרן חבקין הקיימת עד היום, לתמיכה בישיבות מזרח אירופה. הוא הציע שבישיבות ילמדו גם מעט כימיה ופיזיקה, וכן שתלמידי הישיבה ילמדו מקצוע שיוכלו להתפרנס ממנו, אולם העיר כי ההחלטה בעניין מסורה בידי גדולי התורה.

 

 

 

 

 

תגים: